Scratch – elevens val i årskurs 1-2 på Fjordskolan

 

Alla ettor och tvåor på Fjordskolan fick under tre dagar arbeta med teknik. En av grupperna handlade om programmering. Vi startade med att prata om hur en dator är uppbyggd, om att söka på nätet och om att många saker omkring oss är programmerade. Eleverna fick till en början arbeta med en app som heter Scratch Jr, där började man från början med ingenting och bygga upp den miljö man ville ha, bestämma de figurer/sprites man ville ha med och hur de skulle röra sig. Eleverna fick arbeta med symboler för att skapa de script de ville ha. Det krävs mycket tänkande om man vill få två script att synka med varandra.

Dag nummer två fick de prova på Scratch på nätet. Där är det mer avancerat, scripten man ska lägga till den sprite man valt är svårare att förstå. Vi hittade en manual där man kunde följa steg för steg och till slut hade man skapat ett spel där man fick poäng om man träffa katten och man förlora poäng om man missade katten. Oj, vilken inspirerande vecka både för elever och personal, vi fick verkligen lära tillsammans. Scratch Jr tyckte eleverna var lätt att förstå och de kunde få till riktigt bra projekt. Nätprogrammet Scratch är svårare men för de eleverna som lyckades skapa ett spel var lyckan enorm. Vi avslutade hela elevens val med att visa upp några projekt för alla de andra eleverna.

Vid tangenterna: Ulrika Lundqvist