Att få med alla på tåget #kbasett2018

Att få med alla på tåget är en fråga som man brottas med som lärare. När det kommer till digitalisering så handlar det även om att vi får med alla kollegor på tåget. Vi har så olika förkunskaper och intressen, men det är vi vana vid – det är ju en helt vanlig dag i klassen! För att bland annat få lite idéer kring detta så tog jag tåget till SETT-mässan (Scandinavian Educational Technology Transformation) i Kista.

Jag har haft förmånen att gå på flera riktigt bra föreläsningar. Den gemensamma röda tråden på dessa föreläsningar har varit att vi måste få till det gemensamma, kollegiala lärandet. Niclas Fohlin, en av föreläsarna, föreläste om det kooperativa lärandet. Han har tom varit med och skrivit en bok om just det. Han pratade om vikten av att alla elever har en roll vid tex grupparbeten för att de ska känna sig viktiga. Först när alla verkligen deltar på något sätt och har ett uppdrag så får vi till det kooperativa lärandet.

Magister (Rickard) Nordström, årets lärare 2017 i kategorin nytänkande och entreprenörskap, talade om vikten av att få ihop klassen som ett team för att vi ska få till det ultimata lärandet, för att få med alla på tåget. Han pratade om vikten av struktur och den extremt viktiga viljan till lärande. Positivism är en förutsättning – eleverna ska märka att du älskar ditt jobb och känna att det är viktigt för dig att just de lär sig det du undervisar om. Följ honom gärna på instagram (@magisternordstrom) och inspireras.

Patricia Diaz, språklärare, föreläsare och författare, berättade om de digitala verktyg som hon använder mest och som är hennes favoriter. Flera kände jag till, men en del var nya och hon inspirerade mig verkligen att testa dessa nya. Här kommer några exempel på digitala verktyg som hon använder: Kahoot, Mentimeter, Classroom Screen, Whiteboard.fi, Quizlet, Flipgrids, MeetingWords och Socrative. Patricia pratade om att man får ökad elevaktivitet genom att använda digitala verktyg. Vid en ökad elevaktivitet får vi ett ökat lärande. Det ger också ett sociokulturellt lärande för att i arbetet med flera av dessa digitala verktyg krävs samarbete. Om ni är intresserade av att lära er mer om dessa verktyg så rekommenderar jag att ni går in på www.patriciadiaz.se där hon har skrivit manualer till flera av verktygen.

Nu kan ju inte alla ta tåget till SETT-mässan, jag är ju till exempel väldigt tacksam för att mina kollegor hjälpt mig med mina lektioner dessa dagar, men vi kan ändå alla komma med på tåget genom det kollegiala lärandet!  

Anna Ager förstelärare i matematik på Iseråsskolan