#SETT : Att gå över ån efter vatten

När jag fick frågan om jag ville åka på #SETT2014 så hade jag ingen aning om vad det var. IKT-pedagogen på min skola fick förklara att det var en mässa i Stockholm som är Skandinaviens största mässa och konferens inom det moderna och innovativa lärandet. Det lät spännande och jag hängde på! Visade sig att Kungsbacka satsade stort och skulle åka upp med ett stort gäng till mässan. Det var också så att den här gången så var det inte ”proffsen” som skulle åka, utan pedagoger med ett ”gryende intresse”. Väl på plats så blev jag överväldigad. Kista-mässan är enorm och det var fullt med utställare och massor av olika föreläsningar att välja på. Efter att gått runt en stund på mässdelen så halkade jag av en slump in på en föreläsning av Mats Larsnäs och Anders Göransson från…Kungsbacka! Mats har jag hört vid ett tidigare tillfälle och Anders har faktiskt varit min rektor under en kort period! Deras föreläsning gick under namnet: Mobilt lärande och Augmented Reality. Hur kan man med modern teknik skapa förutsättningar till lärande utanför lektioner och
schema?

De visade olika program och appar som de arbetat med i sin undervisning. De pratade en del om Geocaching, om en app som heter Xnote som är en slags förenklad, virtuell variant på geocaching för lärare och föräldrar. Det krävs en smartphone eller en padda med 3G-uppkoppling för att kunna använda den i naturen eller området runt din skola.

På Smedingeskolan har de en berömd vägg som heter ”The Wall”. Det är en interaktiv anslagstavla som eleverna själva uppdaterar. De använder sig av en app som heter Aurasma. Med hjälp av Aurasma kan du enkelt och snabbt tagga tex bilder och fylla dem med ditt eget digitala innehåll. Det låter som ett jättespännande projekt och jag är mycket sugen på att testa något liknande!

Under de två dagar som vi var på mässan och fick möjlighet att umgås med alla dessa härliga pedagoger från Kungsbacka kommun så fick jag verkligen upp ögonen för hur många duktiga IT-människor vi har och vad långt vi i Kungsbacka redan kommit. Vi har så mycket att lära av varandra och jag fick flera bra tips på allt från iPad-förvaring i klassrummet till olika arbetssätt som andra medresenärer använde sig av.

Suå: ”Ibland måste man gå över ån efter vatten!”

Anna Ager /Iseråsskolan