• En skolgård full av liv
  • Nu drar vi igång andra året med Kungsbackas egen STL-utbildning
  • Förskolorna har testat Vklass
  • Gemensam skolutveckling i Halland – resultat från From great to excellent år 2
  • The Big Five – intryck från en studieresa – del 6.

Furulidsskolan – ett galoppsprång närmare en skola…

… bland de bästa i kommunen vad gäller studieresultat och modernitet. Välkomna till en dag då vi ska få lära känna och också fördjupa oss i de nya redskap skolans elever och pedagoger får tillgång till under hösten. Ja, så stod det på inbjudan till Furulidsskolans studiedag i startveckan inför den hösttermin som nu tar sin början. All personal samlades först för en introduktion innehållandes tankar kring nu och då….

Läs mer >>

Bildsal – en spännande blogg på G!

För Kungsbacka delars räkning har jag träffat Tina Sjöstrand, bildlärare på Toråsskolan. Tina driver en tämligen nystartad blogg, Bildsal, (http://tinasbildsal.blogspot.se) vilken är utgångspunkten för vårt samtal. Jag har arbetat som bildlärare i närmare 25 år, har funderat länge på just det här med blogg eller webbplats som en möjlighet att bland annat låta eleverna visa vad de gör för en större publik. Den nya kursplanen i LGR 11 betonar bildämnets…

Läs mer >>

Digitalt möte mellan Förskolor – artikel i GP

Idag var Kungsbacka delars redaktion på plats när avdelning stubben på Ögärdets förskola och Strannegårdens förskola avdelning Katamaranen träffades. En stor förväntan av barnen märktes när de äntligen fick träffas. Som Kungsbacka delar rapporterat om tidigare (intervju Anna Stigsdotter) så har förskolorna använt Skype för att kommunicera med varandra. Idag de geocachade bland annat tillsammans och besökte Ögärdets egna geocache. Göteborgsposten uppmärksammade detta och skrev en artikel. Kul!  

Läs mer >>

Intervju 8 – #IS25april- Matematik med Ipad åk 7 – Henrik Eriksson

Henrik Eriksson Ma/NO lärare på Smedingeskolan berättar här hur han använder Ipad som redskap i matematikundervisningen. Henrik presenterade sina erfarenheter från nästan ett års arbete med sina sjuor på #IS25april. Alla i årskurs 7 har Ipads på Smedingeskolan. Tillsammans med Hålabäckskolan är de testskolor för Ipad i årkurs 7. Henrik ger apptips men också förslag kring arbetssätt när man använder Ipad i matematikundervisningen.

Läs mer >>

Intervju 7 – #IS25april – Håkan Fleischer Om 1-1 är svaret vad är då frågan?

Håkan Fleischer intervjuas  om sin forskning samt sin föreläsning på #IS25april.  Föreläsningen den 25 april handlade mycket om en internationell litteratur översikt över 1-1 forskningen. Håkan berättar i intervjun också mer om hur han forskat på en klass på gymnasiet och vad som skiljer sig åt före och efter 1-1 införandet där. Läs gärna Håkans blogg eller följ på twitter @hakanfleischer

Läs mer >>

Intervju 5 – #IS25april – Jonas Linderoth – Minecraft

Jonas Linderoth, spelforskare, föreläste denna gång mycket praktiskt kring en idé kring hur man kan använda Minecraft som verktyg för bildberättande. Hans idé går ut på man tar skärmdumpar ifrån Minecraft och bygger en berättelse kring det. Man kan då beskära bilder och jobba med bildutsnitt och lägga till pratbubblor likt en serietidning. Jonas menar att man på detta sätt kan göra det intressantare med  bildberättande, där man skapat sina…

Läs mer >>

Intervju 4 – #IS25april – Fredrik Lundin – Om Mattespel, Bambuser och Skype

Fredrik Lundin berättar om sina föreläsningar/workshops. Han berättar om hur  han använder mattespel i undervisningen. Ett av hans exempel är Mangahigh. Fredrik visade också hur man kan använda Bambuser för direktsändningar på internet och hur man kan använda Skype. Skype in the classroom tycker Fredrik är en riktigt bra tjänst för att få kontakt med andra klasser och pedagoger världen runt  

Läs mer >>

Intervju 3 #IS25april – Linda Larsson om Matematik och digitala verktyg

Linda Larsson, lärare i från Köping, föreläste kring Matematik, digitala verktyg och entreprenörskap. Linda berättar i intervju vad hon använder för verktyg och hur man får ihop matematik, digitala verktyg med entreprenörskap och dessutom hur man kan jobba mer ämnesövergripande.     Skickat via Blogsy

Läs mer >>

Intervju 2 #IS25april – Lena Gällhagen – Ipad i förskolan

Lena Gällhagen, från Nacka var på plats och föreläste redan förra året på #IS3maj i Kungsbacka. Då var Kungsbackas förskolor precis i startgroparna för Ipadsatsningen. I intervjun ville vi naturligtvis fråga vad är det som har hänt i Ipad och förskolevärlden sedan förra året. I intervjun får vi också lite svar på  vad Lena föreläsning handlade om denna gång.

Läs mer >>

Intervju 1 #IS25april Fyren

Elever från åk 7 Smedingeskolan var på plats måndag och tisdag 22,23 april och visade upp hur de arbetat med Ipads. Här är en liten intervju med en av eleverna Christian Evertsson. Samtidigt blev det ett riktigt test på att pröva appen Vyclone. Med Vyclone kan man spela in ur flera vinklar samtidigt och sedan synkar appen själv ihop det. Vi testade med tre vinklar en rakt fram ifrån, en…

Läs mer >>

Fantastiska dagar på kulturhuset Fyren!

Våra barn, elever och pedagoger har under tre aprildagar visat en spännande palett av vad som pågår i våra förskolor och skolor. Fokus har varit på lärande och skolutveckling med hjälp av digitala redskap och här har funnits plats för både att visa hur man arbetar i vardagen samt att bjuda in allmänheten att pröva och fråga. Från förskolan kom entusiastiska femåringar med sin förskollärare. De visade stolt sina filmer…

Läs mer >>

Forskning och analys..

Under den senaste tiden har det kommit flera rapporter som beskriver hur det går för den svenska skolan och dess utveckling med digitala redskap. Alla pekar, inte oväntat, på behovet av att använda prylarna för att få resultat. Studierna pekar också på behovet av kompetensutveckling så att användandet leder till ökat lärande. Vi har betydligt fler datorer och surfplattor idag,men i vissa ämnen har inte användandet för lärandet ökat ändå….

Läs mer >>

Vital-Kommunlicensprogram i Kungsbacka

Vital ViTal är ett verktyg som gör läsning och skrivande mer tillgängligt för alla, oavsett behov. I Kungsbacka Kommun har alla förskolor och skolor till gång till Talsyntesprogrammet.  En digital röst läser det som står på skärmen eller det jag skriver. ViTal erbjuder en heltäckande läs- och skrivlösning som stimulerar ökad inlärning för alla.  Programmet fungerar t.ex. bra som ett komplement i den vanliga undervisningen, eller som ett ovärderligt stöd…

Läs mer >>

Förskola med geocaching på agendan!

Det är väldigt roligt och inspirerande att arbeta med ipad i förskolan. Barnen är snabba på att lära sig verktyget och anamma tekniken och vi pedagoger är duktiga på pedagogik. Det är väldigt viktigt att komma ihåg att inga appar är pedagogiska av sig själva. Det är du, jag och alla andra pedagoger som lägger till pedagogiken i arbetet med ipad. Det är vi som handleder, samtalar och gör arbetet…

Läs mer >>