En pedagog berättar om programmering

Erik Hamresand lärare på Varlaskolan skriver så här på sin blogg
https://mrhamresand.se/

Idag prövade jag något nytt med min klass, en årskurs 8.

Ett av mina nyare mål i livet är att jag ska förstå programmering. Tyvärr kommer jag inte ihåg något alls av mina egna tekniktimmar från min egen skolgång och det ligger mig till last när man ska programmera… men skam den som ger sig;) Själv har jag börjat lite med små projekt inom arduino. Det går ok, jag förstår nästan varför man skriver en kodsträng men jag har inte tillräckliga kunskaper för att komma på något själv. (jag måste alltså läsa av) Någon gång tänker jag att poletten ska trilla ner…

Så, idag hade vi mentorsträff och jag tänkte att nu är dett bra tillfälle att uppmärksamma ”Hour of Code”. Jag hade förberett en liten scratch-kod kopplat till en liten mBot. En mBot är en söt liten blå bil som man kan koda så att den följer olika procedurer. (Läs mer om mBot här) I detta fall använde jag ljussensorn under och visade koden för att bilen skulle följa en svart linje. Alla i klassen tyckte att det var väldigt fräckt och vi testade hur fort den kunde köra utan att tappa bort sig.

Efter denna korta genomgång delade jag in klassen i grupper om fyra. De fick sedan en mänsklig robot tilldelad till sig. Dessa robotar var elever som jag instruerade att de inte fick göra något annat än att följa de precisa instruktioner kamraterna gav. Den övergripande instruktionen var att robotarna skulle lotsas en trappa ner till elevcafét som ligger en bit bort i skolan.
Eleverna kläckte ganska snart nöten om att de var tvungna att ange gradantal när man skulle vända roboten åt ett visst håll. Efter mycket skratt landade alla robotar i elevcafét. (Jag var själv en robot och detta utnyttjade naturligtvis eleverna som försökte få mig att hoppa på ett ben fram till cafét men koden blev alldeles för komplicerad för dem….puh 🙂 )

Sammantaget blev det en mycket lyckad lektion där alla elever, oavsett vilken bakgrund inom programmering de har, fick en liten inblick i hur det funkar att programmera. Samtliga elever vill ha en fortsättning, så det blir mer ”Out of the Comfort-zone” för mig i framtiden!!

 

Denna artikel har 1 kommentar

Kommentarer är stängda.