Förskola med geocaching på agendan!

Det är väldigt roligt och inspirerande att arbeta med ipad i förskolan. Barnen är snabba på att lära sig verktyget och anamma tekniken och vi pedagoger är duktiga på pedagogik. Det är väldigt viktigt att komma ihåg att inga appar är pedagogiska av sig själva. Det är du, jag och alla andra pedagoger som lägger till pedagogiken i arbetet med ipad. Det är vi som handleder, samtalar och gör arbetet pedagogiskt. Ipaden ska vara en naturlig del i förskolan, precis som målarfärg, byggmaterial och pussel. Inget barn bör sitta med en aktivitet hela dagen, inte pussla en hel dag och ej heller arbeta med ipaden hela dagen.

Våga ta chansen och häng med på den digitala resan!

Jag som säger detta heter Anna Stigsdotter och arbetar som förskollärare på Ögärdets förskola, Fjärås/Gällinge pedagogiska enhet. Vår förskola ligger i utkanten av Fjärås centrum med skogen som granne så givetvis är vi mycket ute i naturen med barnen. I och med den digitala satsningen i förskolan så har vi nu möjlighet att ägna oss åt

Geocaching är en form av skattjakt med hjälp av GPS-mottagare. Det började år 2000 i USA då den amerikanska försvarsmakten stängde ner störningssignaler för GPS-mottagare vilket ledde till att civilbefolkningen kunde få korrekta GPS-positioner. En man vid namn Dave Ullmer tog tillfället i akt och placerade ut en behållare (en cache) med loggbok och lite småprylar, sedan lade han ut koordinaterna för cachens placering på ett diskussionsforum på Internet… och sporten var född!

Att geocacha handlar om att med hjälp av koordinater och en GPS-mottagare hitta cacher som någon har gömt för att sedan skriva i loggboken att man hittat den samt logga det på Internet. Oftast finns det också någon form av byteshandel i dessa.

För att komma igång går du in på www.geocaching.com (groundspeak) och registrerar ett medlemskap med användarnamn och lösenord, dessa använder du sen för att logga in på den geocachingapp som du använder dig av på din ipad (eller smartphone). Finns många appar på marknaden, jag har testat ett fåtal av dem och hittat två som jag tycker om att använda. På förskolan använder vi groundspeaks egen app: Geocaching, 75kr. Denna finns även som en introapp som är gratis men där kan du ej logga in med ditt användarnamn och ej heller då logga din cache direkt online när du hittar den. Privat kör jag med en gratisapp för android som heter c:geo, där kan jag logga in och även logga direkt online på plats. Men smaken är som baken… du hittar säkert den app som du känner fyller dina behov.

Att geocacha med barngrupp är så otroligt roligt, spännande och lärande tycker jag. Väldigt mycket av lpfö 98/10s mål kan vi få in i arbetet med geocaching. Jag tänker då på områdena språk och kommunikation, naturvetenskap, teknik, matematik, lek, hälsa och rörelse, miljö, social kompetens och värdegrundsarbetet samt stärka det enskilda barnet. Återigen är det vi pedagoger som lägger in pedagogiken i aktiviteten.

Väljer ni, precis som vi, att äga en egen cache så är det faktiskt ännu roligare. Vi får mail så fort någon loggat vår cache och då vet vi om vi ska ge oss ut i skogen för att kolla om någon bytt in något spännande i cachen. Vi får också mail om den behöver underhåll eller om den förstörts. Detta har vi tyvärr varit med om men det ledde till väldigt bra samtal angående förstöra andras saker och hur det känns. Men skam den som ger sig… vi plockade ihop en ny behållare med saker och lade ut en ny geocache som ni kan leta efter!

Våga prova geocaching. Våga testa olika infallsvinklar på er geocachingtur. Vad väljer ni att arbeta vidare med? Och framförallt ha roligt tillsammans med barnen! Intresserad av mer – hör gärna av dig!

Mail: anna.stigsdotter@kungsbacka.se Telefon arbetet: 0300-54 06 43 Twitter: @StigsdotterAnna