Hjärnstark på Smedingeskolan

Klockan är 08.10 och uppe vid Smedingeskolans idrottshall börjar eleverna droppa in. Vi möts av långa gäspningar, någon tar armkrok på en kompis och ännu en gång ställs frågan: ”Är det samma pass idag?”

 25 min senare ska vi alldeles strax avsluta dagens pulspass.
”90 Sekunder kvar. Lägg i en extra växel nu”
”Jag orkar fan inte mer”.
Jag visslar och avslutar passet.
”Lugn jogg tillbaka till uteförrådet”.
En elev påkallar min uppmärksamhet.
-”Jag mår illa”. Eleven i fråga är högröd i ansiktet och jag har under passets gång lagt märke till hur hon har tagit i extra mycket och peppat sin kompis. Jag berättar det för henne och säger att jag förstår att hon mår illa och att det inte är så konstigt med tanke på intensiteten hon har haft.

Syftet med pulsträningen är att förbättra våra elevers inlärning och deras prestationer i alla ämnen genom pulshöjande fysisk aktivitet. Målet är att få en effektivare inlärning under lektionerna och på det sättet förbättra elevernas studieresultat. Dessutom är också tanken att eleverna får kunskaper om hur pulshöjande aktiviteter bedrivs och hitta rörelseglädje.

Vi idrottslärare har tagit del av boken ”Hjärnstark”. Boken utgår från olika forskningsresultat som visar att ”man inte bara mår bättre av fysisk aktivitet det påverkar också koncentration, minne, kreativitet och stresstålighet”. Det leder i sig till att du processar information snabbare, dvs du tänker snabbare. Du får också en extra mental växel att lägga i tex för att koncentrera dig när det är stökigt omkring dig eller behålla lugnet när hjulen snurrar som snabbast. Faktum är att fysisk aktivitet till och med verkar öka din intelligens”.

Vi är nu inne på åttonde veckan av pulsträning som är en del av Smedingeskolans satsning mot en hälsosam skola. Det är våra elever i åk 7-9 som har fått Pulsträning en gång i veckan på sitt schema.

För att eleverna ska få ut så mycket som möjligt av passet har vi idrottslärare bestämt att vi kör samma pass under ca 4-5 veckor. Fokus är att de snabbt ska komma upp i puls. Passet är 20 minuter långt och med uppvärmning och nedvarvning är själva huvudaktiviteten 15 minuter lång. De duschar och därefter går de direkt till en matematiklektion.

För att kunna mäta resultat har vi tagit fram en enkät som elever och undervisande lärare fått svara på, den gjordes första gången vecka 38. Samma enkät kommer göras igen under vecka 8 samt vecka 23.

Av resultatet från första gången kan vi ganska snabbt avläsa att eleverna är trötta, de tycker det är jobbigt, de vill gärna slippa, de blir inte piggare. Även de flesta lärare upplever detta hos dem.
Vi peppar varandra och påminner om att vi inte har hållit på så länge, att vi inte kan förvänta oss resultat än, att vi tror stenhårt på konceptet och vårt mål är att förändra deras inställning…. Rom byggdes ju inte på en dag.

En kommentar etsar sig dock fast och vi kämpar vidare:
”Min lektion efter pulsen är den bästa på hela veckan”.Vi ser, med spänning fram emot att ta del av nästa utvärdering. Fortsättning följer…..
/Jenny, Karolina, Linda, Matilda, Sofia, och Åsa

Matilda Thorsson
Idrottslärare
Smedingeskolan 6-9