Instagram i bildundervisningen

Här kommer ett reportage från bildläraren Tina Sjöstrand som ni tidigare mött på Kungsbacka delar apropå hennes blogg i bildämnet.

Läs detta reportage här

 

Tinasbildsal– Det började med att jag blev nyfiken för att allt fler av mina elever använde sig av Instagram. Och jag hade sedan tidigare en blogg för bildämnet. Jag ville hitta fler sätt att visa upp mina elevers arbeten än de traditionella. Till en början provade jag med att ha en privat under pseudonym.  För vi hade också haft några tråkiga incidenter på skolan, där elever använt sig av Instagram för att såra varandra. Och jag ville veta vad detta var innan jag startade mitt Instagram för bilden.

Efter en ganska kort tid såg jag möjligheterna och bestämde mig för hur formen för mitt Instagram skulle se ut!
@tinasbildsal skulle den heta. Jag skaffade en Instagram-app på min jobb-iPad för med den skulle jag fota. Det skulle vara lättillgängligt. Jag skulle koppla varje bild med relaterade hashtags både på svenska och engelska. Allt för att kunna knyta kontakter runt om i hela världen.

Jag skulle bara följa andra konton som var av intresse för mitt ämne. Så t ex så följer jag bara andra bildlärare som använder sig av sitt Instagram som en ren bildämnesrelaterad. Inte de som också lägger ut mycket bilder från sitt privatliv.

Och jag följer bara de elever som använder sig av sitt Instagram för att lägga ut sina skisser och teckningar. Och det har jag berättat för flera av mina egna elever som följer @tinasbildsal De flesta har ju låsta Instagramkonton. För i början undrade några varför jag inte följde dem också.

Det hela blev så kul och smidigt att jag idag inte använder mig av bloggen längre.

Jag visar aldrig mina elevers ansikten. Jag berättar varför jag fotar innan jag ibland går runt på lektionerna och tar kort. De får då också titta på bilderna och godkänna. Ibland är det någon som inte vill vara med (men det är sällan) och då respekterar jag det.

Jag bestämmer vad som läggs ut. Jag lägger ut i olika syften. Ibland kan det vara en bild som kan förklara och förtydliga något för de elever som missat en genomgång och får en läxa. Andra gånger kan det vara för att ge inspiration. Det kan vara något kul eller viktigt som hänt. Ibland lägger jag ut alla elevers bilder och andra gånger bara någras. Klassrumsbilder också. För det tycker jag själv är så kul att se andra bildlärares klassrum. Se t ex

 

http://instagram.com/p/jzIYPojZQE/

 

Så idag följer jag bildlärare från Sverige, USA, Palestina, Malaysia, franska Västindien mm. De undervisar från ettan till gymnasiet. Jag följer en elev som satsar på sitt bildskapande och bara lägger ut sina teckningar. Illustratörer, designers, konstnärer och en kalligrafikonstnär från Turkiet. Och många av dessa och en massa underbara elever följer mig.

Jag jobbar ju som ett-ämnes lärare i bild. Och det kan bli lite ensamt ibland att inte ha en bildlärarkollega att bolla idéer och samarbeta med. Här har Instagram varit positivt för jag följer och har följare som är bildlärare och ibland skickar vi lite positiva kommentarer och ger respons. Och bara att få se deras bilder ger ju så mycket inspiration. Det verkar som de som undervisar i de yngre åldrarna är mer flitiga med att ha ett Instagram för sitt ämne. Själv skulle jag vilja att fler bildlärare använde sig av Instagram. Den ger ett fönster ut genom klassrummet både för elever men också för oss bildlärare.

Och en bild säger mer än tusen ord!