Kungsbacka Söders matematikprojekt

Vi kallar uppgiften för ”stora entryticketen”!

Lilla entry- och exitticket använder vi oss av varje lektion som snabb återkoppling om lektionsinnehållet för att hålla eleverna aktiva men också för att vi ska se utvecklingen.

Innan vi undervisar om vårt lärandeobjekt, positionssystemet med decimaltal måste vi ta reda på vad vi ska undervisa om innan vi tänker oss hur vi ska undervisa om det, det är en av delarna av att vara proaktiv i sin undervisning. Vi kallar vår uppgift för en stor entryticket, där eleverna ges möjlighet att visa vad de redan kan och vad de inte kan. Förutom att vi ser vad de redan kan och inte kan är det också viktigt för oss att upptäcka lägstanivån men också den högsta nivån av kunnandet i klassen, för att kunna lägga upp undervisningen på bästa sätt. Här vill vi visa vilket sätt vi använde på Frillesåskolan tillsammans med lärarna i matematik i just detta lärandeobjekt.

Vilka begrepp behöver vi få med: siffror, tal, negativa tal, exponent, bas, decimaltecknet, komma, position, värde, närmevärden, avrunda, de olika räknesätten, tiopotenser, potenser och kvadratrot.

Uppgiften: Eleverna får i uppgift att placera ett visst antal tal på en tallinje. Eleverna är uppdelade tre och tre och vi går runt och lyssnar och ställer stöttande frågor för att se vad vi behöver fokusera på under lektionen efteråt, alltså vad kan eleverna och vad kan de inte? Uppgifterna de placerar ut på tallinjen (en lång kassakvittoremsa från 0-1) är följande:

3 hundradelar 795/1000 0,7•0,6 0,09 avrunda till 2 decimaler 0,675 avrunda till 1 decimal 0,675
30 hundradelar 0,175 0,0075/0,01 0,9 Valfritt tal mellan 0,2 och 0,3 Skriv talet här: Valfritt tal mellan 0,2 och 0,3 Skriv talet här:
3 tiondelar 7/100 0,7 ∙ 0,5 0,90 Avrunda till tre gällande siffror 0,7759 Avrunda till en gällande siffra 0,0756
0,001 ∙ 0,0001 o,75 0,900 7/10 Avrunda till tre decimaler 0,77559 Avrunda till två decimaler 0,77559
0,0075/0,01 0,001/0,1 X²=0,25

X=

0,17 10-² √0,36

 

(Entryticket)Ni har fått ett långt papper (kassakvitto). Av det skapar ni en lång tallinje graderad mellan 0 och 1. På denna tallinje ska ni placera ut korten som ni fått, där ni tycker de ska vara placerade. Resonera sinsemellan och var överens när ni placerar era kort. Efter genomgången har ni möjlighet att flytta era kort om ni så önskar.  (exitticket)

Progressionen i denna uppgift: Att använda sig av tiopotenser och potenser och kvadratrot.


När de är klara med sin tallinje har vi en genomgång om det vi har sett är svårt och eleverna får sedan placera om sina tal på tallinjen, jämföra med varandra och därefter kunna motivera sin placering i helklass. Det som eleverna upplevde svårt var att multiplicera två tal som är mindre än noll. I detta fall så fastnar de på roten ur 0,36 samt 0,6 ∙ 0,7. De har förståelse för att 0,6 ∙ 2 är lika med 12 tiondelar, alltså att svaret är 1,2 så eleverna har inga svårigheter att multiplicera ett tal mindre än noll med ett heltal. Om de multiplicerar 0,6 ∙ 0,7 svarar de antingen 4,2 eller 0,42 där det sista talet är rätt. Om de multiplicerar 0,06 ∙ 0,06 får de detta till 0,36 eller 0,0036 där det sista talet är rätt. Eleverna har bra koll på att när de multiplicerar med tal som är mindre än ett så blir svaret ett mindre tal. Vi ser nu att vi behöver skapa en förståelse hos eleverna samt ge dem strategier hur de ska tänka när de multiplicerar två tal som är mindre än ett med varandra.

Det som gör denna lektion så bra är att vi nu vet vad vi behöver undervisa om, men också i vilken ordning. Följande lektion handlar om ovanstående och nu ges också möjlighet att flytta sina tal, grupperna resonerar med varandra och flyttar korten. Efterföljande lektioner går djupare in på tal i bråkform och procentform. Nu kan deras tallinje kompletteras med dessa tal också och blir då den stora exitticketen. Detta innebär också att vi gett eleverna möjlighet att på varje lektion öva på de fem matematiska förmågorna, begrepp, metod, resonemang, problemlösning och kommunikation.

Som utveckling skulle man kunna ha tallinjen levande uppsatt på väggen där eleverna kan flytta sina kort vartefter förståelsen infunnit sig om talets placering.

Mer om projektet

I Kungsbacka Söders matematikprojekt ingår fyra högstadieskolor, Åsaskolan, Smedingeskolan, Åsa Gårdsskolan och Frillesåsskolan. Cirka 25 matematiklärare omfattas. samt en åldersgrupp på varje skola som man arbetar intensivt med. Projektet startade i augusti 2016 och pågår hela 2017. 

Åsa Öhrnell har arbetat som som förstelärare i matematik i Mölndals kommun. Där använde hon sig mycket av kollaborativt lärande och har föreläst om ämnet.

Marie Nemhed Gustafsson  har varit förstelärare i bedömning för lärande i Varbergs kommun och handledare i Skolverkets  matematiksatsning ”matematiklyftet”. Hon har också varit projektledare i andra matematikprojekt som finansierats av Skolverket. 

Marie Nehmed Gustafsson
marie.nemhed-gustafsson@kungsbacka.se
Åsa Öhrnell
asa.ohrnell@kungsbacka.se

Läs mer på:

http://sodersmatematikpedagoger.se