Matematikprojektet på Gullregnsskolan, del 4

 

Jag heter Kajsa Cronelid och har startat ett matematikprojekt på Gullregnskolan. Här är min och klass 4 resa.

 

Jakten på digitala verktyg.

 

Vad behöver jag? Jag började leta efter digitala plattformar. Vad finns det för något? Hur väl utformade/utprövade är de? Vad kostar det? Hur skiljer sig uppgifterna från böckerna? Problemet med nya verktyg är att det finns begränsad erfarenhet och det blir lite av trial and error över det hela.

Jag började med att skicka ut förfrågningar på olika matematikforum. Fanns det någon där ute som redan hade prövat sig fram och fanns det erfarenhet att lära sig av? Här fick jag inte mycket napp så det var bara att gå vidare.

Sedan fick Google hjälpa mig fram. Jag hittade ett antal digitala plattformar där jag som lärare kunde styra och följa arbetet. Många var i utvecklingsskede och svåra att bedöma. Jag tittade på Nomp, Kikora, Edqu, Bingel mm. Det visade sig vara jättesvårt att bedöma vad som var bra eller inte. Det kändes mycket förvirrade.

Ganska vilsen åkte jag på SETT-mässan i Stockholm. Detta visade sig vara guld värt. Jag kunde tillsammans med andra pröva, fråga och jämföra olika plattformar.

Vad hade jag då för olika kriterier? Självklart måste det vara bra innehållsmässigt och följa läroplanen men utöver detta letade jag efter användarvänlighet, fun factor, variationsrikedom och möjlighet att nivåanpassa.

Jag tittade även på hur återkopplingen till elever såg ut. Vilken möjlighet till kommunikation mellan mig och eleven fanns det? Vad gav plattformen för respons, hur kunde jag ge respons och hur kunde eleven ge respons?

Jag fick bestämma mig för något eftersom det inte fanns någon att fråga. Jag beslutade att börja med Nomp plus. På Nomp kan jag som pedagog ge eleverna uppdrag där eleverna självständigt kan arbeta med aktuellt lärobjekt. Jag valde Nomp eftersom den har funnits ganska länge och har kommit över de flesta av sina barnsjukdomar och för att den är ganska heltäckande. Problemet med Nomp är att den inte har en så tilltalade grafik och har ett väldigt enformigt upplägg. Positiv är dess bredd och dess möjligheter att individanpassa uppdragen till eleverna.

Jag valde också att pröva Bingel.se som helt klart var mer lockande utseendemässigt och utformat mer som ett spel. En viktig faktor som spelade in var att det är gratis. Det är tänkt att användas som komplement till läroböcker men fungerar utmärkt fristående också. Även här kan jag som pedagog följa elevernas framsteg och skapa individanpassade uppdrag. Något som verkligen är bra på Bingel är det faktum att spelet själv reglerar svårighetsgrad. Om eleven svarar rätt stiger nivån och om det blir fel backar den. Bingel har dock tyvärr en del barnsjukdomar att brottas med.

På både Nomp och Bingel kan jag kommunicera med eleverna.

Jag måste erkänna att jag blev rätt fartblind i början för det fanns verkligen mycket roligt att pröva och jag ville gärna pröva så mycket som möjligt och helst allt på en gång! En lärdom till nästa gång. Ta en sak i taget!

När jag väl valt plattformar där jag kan ge uppdrag och följa elevernas arbete började jag se mig om efter appar. Vad finns det för matematikappar?

Fortsättning följer…