På span i Nya Zeelands skolor – 3

Dag 3 och 4 i Auckland, NZ, besökte vi Selwyn College. Där börjar de flesta av eleverna som har gått på Stonefield school och det var anledningen till att vi ville besöka dem.

Vi visste inte så mycket om Selwyn innan vi kom dit. Men genast i entrén förstod vi att det här var en skola som rest sig från väldigt låga resultat till mycket goda. Nyckeln till framgången verkar vara rektor Sheryll som började där 2009.

Det första hon åstadkom när hon kom till skolan var att ta fram Solo taxonomy som beskriver elevernas progression och liknar våra olika nivåer i kunskapskraven. Genom ett bildspråk som gör det tydligt vad de olika nivåerna Stand, Surf och Soar betyder ska taxonomin hjälpa eleverna till nästa steg. Sheryll berättade för oss att hon är god vän till Hattie men inte genom jobbet. Det hon beskriver är verkligen grundat i Hatties Visible learning så visst känns det som om det pratat jobb även på cricket banan. Eller så har hon bara en väldigt god pedagogisk förståelse.

När vi gjorde lektionsbesök på Selwyn var det slående hur Sherylls ledarskap slagit genom. När uppgifterna presenteras kopplas de till just Stand,  Soar and Surf för att de ska ta sig fram i uppgifterna och inte minst acceptera att man ibland blir wipeout och måste jobba sig tillbaka.

 


Sex delar i lärprocessen

Sheryll berättar vidare om skolans Selwave som beskriver de sex delarna av lärprocessen: 

  1. Define – identify what you are learning
  2. Explore – find information and/or tools you need
  3. Process – work through your information and/or tools
  4. Create – generate your answers based on the evidence
  5. Communicate – present your answers
  6. Reflect – check where you have got to and where you are heading

De här delarna synliggör lärarna både i genomgångar genom att plocka ut ”tårtbitarna” ur cirkeln och sätta på tavlan och i uppgifter där tårtbitarna är inklistrade både analogt och digitalt. Selwave hjälper eleverna att komma ihåg att lärprocesserna alltid har samma komponenter oavsett vad och hur de lär sig.

 

 

 

Success Criteria
Relaterat till Solo taxonomy har lärarna på Selwyn utvecklat Success criteria. Kriterierna kallas Achieved, Merit och Excellence och hjälper till att identifiera om eleverna är Standing, Surfing eller Soaring.

Success criteria har tagits fram för att göra nivåerna eleverna har uppnått synliga. Kriterierna finns för varje nivå inom kunskapskraven, årskurs och arbetsområde.

Outdoor education experience The Selwyn Way
Vår första dag på Selwyn fick vi följa med på en outdorr education experience. Vi visste inte så mycket mer innan än att vi skulle ha på oss gympaskor och ta med regnjacka. Utomhusundervisningen visade sig vara en väletablerad del av terminsstarten för nybörjareleverna. Under tre dagar vistades de ute på en Camp/lägergård med två aktiviteter om dagen. Aktiviteterna består av samarbetsövningar och att bygga gemenskap. Med på campen var elevernas mentorer och idrottslärarna stod för mycket av planeringen. Elever och lärare bodde i tält och logement.

Under 1,5 timmes resa till campen fick vi möjlighet till samtal med två biträdande rektorer. Vi ställde tusen och en frågor om skolan, Nya Zeeland och livet i allmänhet. Efter att vi hade åkt genom en bedårande natur kom vi fram och där fortsatte dialogen medan vi vandrade runt bland de olika stationerna. Där till kom en headstudent som var vår guide på plats. Vi fick genom henne en bra bild av hur det var att vara elev på Selwyn och hur man blir en elev i The Selwyn way.

 

 

 


The Selwyn Way
Eller tikanga som det heter på maori beskriver hur eleverna lever sin värdegrund.

T reat everyone with respect
H onour and celebrate diversity and success
E nsure a safe, vibrant and positive environment

S et SMART goals and review regularly
E sure our full attendance, on time
L isten acitvely inside and outside the classroom
W ear the correct uniform with pride
Y our elevctonic gear – use it appropriately

 

Denna artikel har 5 kommentarer

  1. Kul att “höra från er”!
    Extra spännande med kamratövningar på lägerskola.

    Ha det fortsatt bra!
    Tommy

    1. Vi har det bra, håller nu på med de sista delarna av studiebesöken för att försöka få ihop helheten. Rapportskrivandet är igång och vi klurar på hur vi kan få samverkan på sikt. När det gäller lägerskola, så är det spännande att båda skolorna vi besökt jobbar med det. Vi som är är konstaterar att vi inte gör det i samma utsträckning hemma längre.

  2. Va spännande att fler tar sig ner till Nya Zeeland från vår kommun. Jag var ju själv där för 2 år sen. Vilka är det som är där nu? Hade varit kul att sammanstråla. / mvh Annika Björnhall

    1. Helena Sagar (FG), Ulrica Alnebeck (Furulidsskolan), Eva Ring (Gullregnsskolan) och Jerry Spekal (Hålabäcksskolan). Vi kommer att dela med oss och tar gärna del av andras erfarenheter.

  3. Det är Eva Ring, Helena Sagar, Jerry Spekal och jag som Ulrica Alnebeck som är här. Vi försöker dela så mycket vi kan och det är klart att vi måste fundera på hur vi kan sammanfatta våra erfarenheter. Vi får hålla kontakten Annika!

Kommentarer är stängda.