Lärarcoachning – reportage från våra deltagare

 

På riktigt och digitalt

Det luktar kaffe och entusiasmen märks tydligt när sex pedagoger, inklusive mig själv, träffas på Skårs gård för andra gången denna höst för IKT-kurs. En fantastisk chans för mig lärare som man bara inte får missa.

Denna höst har jag och fem andra pedagoger i Kungsbacka kommun fått chansen att gå en fortbildning inom IKT. Fortbildningen är inriktad på att jag själv ska få lära mig mer om det som intresserar mig och som jag har nytta av i min vardag med eleverna. Vi träffades tre dagar i oktober och nu ses vi två dagar i november. Sista gången är förlagd till mitten av januari. Mellan gångern avi träffas har vi möjlighet att på egen hand träffas för att jobba vidare med våra respektive mål.

Jag har under denna tid valt att lära mig mer om Socrative, På riktigt samt ett antal andra program som kan hjälp mig i vardagen. Fredrik och Åsa, våra coacher från kommunen, finns hela tiden till hands under dagarna med bra tips på nya saker och hjälper mig att komma vidare i mitt lärande.

I och med denna fortbildningen så kommer min undervisning med eleverna få möjligheten att utvecklas i stora steg framåt. Jag ser otroliga fördelar med att kunna använda dessa nya verktyg, undervisningen blir roligare, mer formativ och utvecklande för både mig och eleverena. Vi kommer närmare verkligheten och kan använda datorer och Ipads på nya sätt som underlättar lärandet.

Socrative är ett responsverktyg som går att använda till allt från diagnoser, läxförhör, avstämningar och gruppuppgifter till exit tickets. Jag som lärare får snabbt en överblick  av klassen samt enskilda elevers prestationer som enkelt kan sparas i ett exceldokumet. Detta var mycket populärt bland eleverna då vi testade att göra en diagnos i fysik på detta sätt innan höstlovet. Jag och ett par andra kollegor har också sett möjligheten att kunna dela vårt arbete på ett enkelt sätt genom att skicka soc-koderna (specifika namn på de quizen som man gör i programmet) till varandra och nästa steg kan bli att göra en plattform på skolans blogg där vi delar dessa med varandra på hela skolan.

På riktigt är verkligen ett spännande sätt att arbeta. Helt nya dörrar öppnas och jag ser stor potential för mer lust i lärandet för alla elever. Denna plattform är fantastisk! Där skapar man lärcirklar som kombinerar texter, bilder, videor, uppgifter m.m. för att få med de 5 olika parametrarna för ett gott lärandet:

caroline 2

Nu har jag bara en önskan till som ska gå i uppfyllelse…att tekniken ska fungera och att datasupporten på skolan ska bli bättre så att jag kan ägna mig åt den pedagogiska delen istället för att fixa och ”laga” tekniska saker! Med mina nyvunna kunskaper kommer vi att kunna gå på skattjakt med hjälp av Xnote, filma det vi gör på lektionerna och på dataskärmen, dokumentera digitalt, göra snabba avstämningar och utvärderingar i vardagen med hjälp av bl.a. socrative och lära tillsammans på riktigt.

Tack för ordet 🙂

Caroline, Pedagog på Toråsskolan