Skoldatateket omvärldsbevakar SETT SYD

30 oktober besökte Skoldatateket SETT SYD. Mötesplatsen inom det moderna och innovativa lärandet. Vårt syfte var att inspireras och omvärldsbevaka skolutveckling och främst inom specialpedagogik och IKT.

Vi lyssnade på flera föreläsningar och tog del av utställningen under vårt besök.

 

Föreläsare Camilla Askebäck-Diaz (Årets lärare 2016) pratade om bryggan mellan fritids och skolan. Att fritids inte får halka efter när det gäller digitaliseringen. 2017 startade Camilla IT-klubben för att lyfta fritidslärarens kompetens inom IT. I utbildningen visas material och hur övningarna kan göras men också hur de kan läggas på olika nivåer för att stimulera barn i olika åldrar. Här kan man läsa mer: http://www.matteklubben.se/

 

Lite konkreta tips ur föreläsningen var:

 

http://bookis.se/

Bookis är en gratis e-bibliotekssajt med litteratur av fantastiska författare från olika skolor. Alla böcker får lånas hur länge som helst, behöver inte lämnas tillbaka och du behöver inte ens ett lånekort. Man betalar endast med en peppande recension. http://bookis.se/

E-böckerna kan läsas upp med talsyntes vital i dator och på ipad kan text markeras i ibooks eller pdf och sedan välja ”läs upp” (under inställningar på ipaden väljer du allmänt-hjälpmedel-tal-läs upp markering).

 

 

 

https://kahoot.com/welcomeback/

Har du inte provat Kahoot (webb och app) måste du göra det säger Camilla. Eleverna älskar det!!
Ett verktyg för att skapa flervals-quiz för sina elever. Det är både roligt och lätt att se om eleverna har fått med sig baskunskaperna. Här kan man också hitta andra lärares färdiga quiz som man kan använda så man slipper skapa allt. https://kahoot.com/welcomeback/

 

 

 

 

 

http://www.skolappar.nu/?s=morfo

I appen Morfo kan du jobba med elever som behöver utveckla sin kommunikativa förmåga.  Elever som inte vågar uttrycka sig kan här stimuleras att kommunicera genom en animerad avatar. Ta foto på dig själv eller någon annan. Animera ansiktet, applicera peruker och smink. Spela in din röst och dela videoklippen. Pris: 20 kr

  

 

 

 

Privat

Chatterpix kids. Gratisapp för de yngre barnen som stimulerar barn till att kommunicera. Har du svårt att tala inför grupp ta ett kort på dig själv eller något annat. Rita en mun och spela sedan i din röst. Lägg på ett filter, sticker, ram och text. Min 6-åriga kille tyckte appen var jätterolig. Han tog ett kort på sin bamse, ritade en mun och spelade sedan in vad bamse ville säga.

 

 

 

 

 

 

https://www.pappasappar.se/comics-head/

I gratisappen Comics head kan du skapa egna tecknade serier eller använda det egna biblioteket.

Tycker man att något saknas i biblioteket kan man infoga bilder från kamerarullen, webben, molnlagringstjänster, egna foton eller rita figurer med krita direkt i appen. Det finns olika sorters karaktärer, textrutor, samt prat- och tankebubblor som man kan skriva in text eller spela upp ljud i. Man kan välja mellan många olika teckensnitt och färger. Rekomenderas från 9 år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Föreläsningen med Morgan Andersson – SO – lärare

Föreläsningen syftade till att inspirera, men också provocera. Morgan har sina egna erfarenheter av att vara stämplad som en misslyckad elev i skolan.

Morgan som har publicerats i flera medier föreläste om vikten av att möta ungdomar på deras egen arena. Han använder sig till exempel av sociala medier när han informerar elever om aktiviteter i skolan. Morgan menar att relationen mellan lärare och elever är avgörande för att eleven ska trivas och utvecklas i skolan. Föreläsningen gav många tänkvärda reflektioner utifrån ett elevperspektiv.

 

Föreläsare Emma Lewis pratade om “Barnens rätt till det offentliga rummet”

Emma Lewis är förste förskollärare och arbetar i en Reggio Emilia-inspirerad verksamhet, S:t Jörgens förskolor i Helsingborg.  Barnen behöver ha inflytande i samhället säger Emma, de behöver synas och få ta plats, men hur? Med digitala verktyg som stöd och med en inställning att allt är möjligt kan vi tillsammans sätta spår i varandra, i staden och dess medborgare. Emma talar om att fånga glöden som redan finns hos barnens frågor och intressen och om att skapa delaktighet, iscensätta, ge tillbaka och reflektera. Om de digitala hjälpmedlen säger också Emma att de visar sådant hon inte sett innan, det blir ett sätt att upptäcka barnens sätt att kommunicera med varandra, materialet och lärmiljön.

Martina Langjord

IKT-pedagog

Skoldatateket