Studiedag med  programmering på Hedeskolan.

Fredagen den 25 november 2016 fick jag och en kollega möjlighet till att vara med på en Workshop i programmering. Workshopen inspirerade mig och detta  blev starten  på en nyfikenhet att lära mig mer om programmering.

Förutom att lära känna scratch Jr och träna på att programmera en Bee-Bot så fick jag ta del av Kungsbacka Delars Makerlådor. Nu var min uppgift att dela med mig av vad jag lärt mig till mina kolleger på skolan. Studiedagen Onsdagen den 1 februari fick jag tillfälle att ha en workshop med mina lärarkolleger.

Det första jag gjorde var att beställa boken scratch Jr, därefter kontaktade jag Kungsbacka Delar. Jag fick låna makerlådorna Bee-Bot och MakeyMakey.

Innan studiedagen prövade jag att arbeta med Bee-Bot och scratch Jr med mina egna elever i år 1. Eleverna var mycket aktiva och jag fick många reflektioner när jag såg deras nyfikenhet, samarbete och förmågor att tänka logiskt. Studiedagen startade jag med att visa en Keynote presentation där jag presenterade Kungsbackas vision, koppling till LGR 11, forskning och hur man kan inspirera elever genom digitalt tänkande.

Efter fikat var det dags att pröva Makerlådorna och  scratch Jr. Som ett komplement visade jag också hur man kan arbeta med appen Quiver, en app,  där en bild blir till en tredimensionell  rörlig bild. 

Under workshopen fick vi många pedagogiska samtal kring hur, vad och när vi skulle arbeta med programmering. Vi bestämde oss också för att kontakta Kungsbacka Delar och pröva andra Makerlådor.

 Av Birgitta Hallberg F-3 Hedeskolan.

 

 

Denna artikel har 1 kommentar

Kommentarer är stängda.