Välkommen tillbaka!

Vi hoppas ni har haft en härlig sommar! Nu drar vi igång ett ny termin där nya utmaningar ligger och väntar, så som exempelvis uppföljning av SETT 2015, Mount Skolutveckling och våra utbildningspaket .
Vi ser fram emot ett rolig termin tillsammans med er!

Vi inleder terminen med ett repotage av Jennie Lithen på Björkrisskolan om Flippat klassrum.

 

FLIPPAT KLASSRUM

Jag jobbar just nu på Björkrisskolan i en F-1:a. Innan det så arbetade jag i Varbergs kommun på en F-9 skola. Där har jag alltid haft förmånen att arbeta tillsammans med en rektor och kollegor som är väldigt ikt-tänkande. Därför har jag redan tidigt i min lärarkarriär arbetat mycket med ikt tillsammans med elever i olika åldrar, datorer från början och på senare år ipads. När jag då mitt första år i Kungsbacka kommun fick möjligheten att åka med på Sett-mässan var det en möjlighet som kunde göra mitt arbete än mer utvecklande.

Jag bestämde mig för att gå på fröken Flipps föreläsning ”Flippa tanken”. Lotta Karlsson(som hon heter egentligen) har länge inspirerat mig i sin blogg och gjort att jag på flera olika sätt testat att flippa mitt klassrum. Nu fick jag möjlighet till ännu mer inspiration.

Flippat klassrum innebär egentligen att du gör omvänd undervisning. Istället för att gå igenom en sak under lektionen, ha en traditionell föreläsning, och sen skicka hem uppgifter som läxa, så får eleverna en film att titta på hemma för att förbereda sig. Sen diskuterar man det och har mer tid till att göra uppgifterna på skolan istället. På så sätt undviker man att föräldrar ska behöva hjälpa eleverna med att lösa de uppgifter som man vill att de ska få gjort och istället får man elever som har en förförståelse i ämnet när det är lektionsdags.

Vad finns det då för fördelar med flippat klassrum?
– Eleven behöver inte oroa sig för att inte föräldern finns tillgänglig att hjälpa om så behövs, eftersom det inte finns några uppgifter att lösa.
– Om det är något eleven tycker är svårt kan hen titta på filmen om och om igen och ev förbereda frågor om så önskas.
– Eleven kommer förbered till lärarens lektion, vet vad läraren kommer att prata om, har lite förkunskaper och kan lättare fråga om det är saker hen inte förstår.
– För sva-elever finns möjligheten att titta om och om igen för att tex lära sig specifika uttryck/begrepp som kan vara svåra.
– Inget tjat om inlämningsuppgifter som är försenade m.m.

Självklart är fördelarna fler, men här har jag tagit upp några.

När kan man börja med flippat klassrum?

Lotta jobbar med 7-9 elever och man kan tro att det är något man bara kan göra med de äldre eleverna. Självklart tycker inte jag det. Jag har använt det med min F-1:a om än tyvärr inte i så stor utsträckning jag har önskat.
– Jag och min läskunnige son spelade in en film om hur jag önskar att man läser läsläxan. Den fick de i läxa att titta på hemma.
– Inför temaarbeten fick de ett youtubeklipp att titta på, tex ett klipp om källsortering när vi skulle arbeta om miljö.
– I engelska finns massor av bra youtube klipp där eleverna kan träna uttal m.m.

När jag kör igång till hösten har jag istället en 3-4:a. Traditionella läxor har jag sen länge plockat bort mer och mer (förutom den livsviktiga läsläxan förstås ;)) för att istället använda mig av förberedande varianter av läxor, i form av just filmer som de tittar på inom det område vi ska arbeta med. Och så kommer jag att fortsätta, för att tillsammans med eleverna utveckla det flippade klassrummet ännu mer.

Är det inte jobbigt att förbereda en massa filmer?
Nej, tvärtom. Det finns massor av flippade klassrumslektioner på nätet att hämta. Framför allt på youtube. Är man dessutom mattelärare är det rena himmelriket där ute. Det är bara att söka rätt på det man är ute efter och länka till eleverna.
Vill du ha mer inspiration kan jag rekommendera dig att titta in hos Lotta Karlsson och Daniel Barker. Där får man mängder av idéer och inspiration.

https://mittflippadeklassrum.wordpress.com

http://www.pedagogstockholm.se/flipped-classroom/flipped-classroom/

Om ni är intresserade av Flippat klassrum och ni någon gång har möjlighet att gå på Lottas föreläsning om det så passa på. Jag kan varmt rekommendera det, dels i underhållningsvärde, men definitivt ur ett tankeväckande perspektiv. Det leder till att man ser stora möjligheter att utveckla sin undervisning. Självklart är du alltid välkommen att maila mig. Jag är definitivt igen expert på området, men diskuterar det gärna med likasinnade.

Lycka till!
jennie.lithen@kungsbacka.se