Vatten – grunden för människans välfärd!

Vi kallar vår planet för Jorden trots att den till största del består av vatten. Tre klasser i år 7 på Smedingeskolan och lågstadieeleverna på Fjärås-Bräckaskolan är tillsammans med sina pedagoger under det kommande läsåret med i  det pedagogiska projektet Vattnet i Skolan. Projektet är ett lokalt samarbetsprojekt mellan skola och näringsliv, LONA-projekt, och är en satsning av Naturvårdsverket.

 

Kungsbacka kommun ingår i ett avrinningsområde för sötvatten som heter Lygnern. Under år 2013-2016 har åtta skolor i avrinningsområdet bidragit med pedagogiska insatser som stödjer projektet. Nu kommer elever och pedagoger på Smedingeskolan och Fjärås-Bräckaskolan att stödja projektet med ytterligare kunskaper om sin del av avrinningsområdet för att få en helhetssyn på vattnet över kommungränserna.

 

Ett delmål är att eleverna ska lära sig mer om vatten och de kringliggande ekosystemen för att utveckla sin förståelse för vattnets betydelse för allt liv på jorden och att vatten därmed är en förutsättning för hållbar utveckling. Detta är ett bra sätt av många att undervisa om hållbar utveckling som ingår i kursplanen Lgr11 och som även ligger i linje med flera av FN’s hållbarhetsmål.

Fredrik Wieck, förstelärare på Smedingeskolan, säger att:

  • Detta är skolans första stora projekt som handlar om ekologi och skolans läge nära sjön Lygnern ger goda förutsättningar för fältstudier. Vi har tidigare pratat om att göra fältstudier med eleverna och projektet låg lägligt i tiden för vår pedagogiska verksamhet. Henrik Eriksson som också är en av de drivande lärarna säger att: Fältstudierna ger också eleverna en möjlighet att skapa sig en större helhetsbild av ekosystem och lära sig mer om vatten som också är en förutsättning för liv.

 

Planen för det kommande läsåret är att genomföra tre fältexkursioner under olika årstider i närområdet. Platserna för fältstudier är Hjälms våtmark, Koitjärve och en bäck som rinner in till Lygnerns södra sida. Eleverna kommer göra olika undersökningar som t.ex. inventera området på växter- och djurarter, undersöka ekosystemen genom att bl.a. ta vattenprover och lära sig mer om olika miljöer och förutsättningar som levande organismer behöver.

 

Läromålen med projektet är många och några delmål är t.ex. att eleverna får möjligheten att lära sig ett vetenskapligt arbetssätt, lära sig att organisera ett fältarbete och genom samverkan med Lygnerns Vattenråd och Sportfiskarna m.fl. får projektet verklighetsanknytning.

Tillsammans säger lärarna att:

  • Vi tror att barn är nyfikna och intresserade av naturen. Genom att vara ute och röra på sig i naturen kommer fältstudierna att berika eleverna på många sätt t.ex. lära sig artkunskaper, arternas funktion och om olika livsmiljöer i ekosystemen. Det man känner till blir mer på så sätt skyddsvärt.

Hela detta läsår kommer undervisningens övergripande fokus att vara ekologi och vi tror att projektet kommer att öka eleverna intresse för ekosystem och de gratistjänster som naturen förser oss människor med.

 

Avrinningsområdena som bl.a. våtmarker är betydelsefulle av många anledningar. Med mer kunskap om våra närområden  kan  vattenhanteringen förbättras och samtidigt skapa förbättringar som t.ex. ökad biologisk mångfald och livsmiljöer för nyttoorganismer, rening av vatten från näringsämnen och föroreningar och ett vackert landskap. Det finns alltså många anledningar att värna om våra avrinningsområden. Nu är det Smedingeskolan och Fjärås-Bräckaskolans tur att föra projektets stafettpinne vidare och vara med och stödja projektet med mer kunskap om avrinningsområdet Lygnerns utflöde vilket är väldigt spännande!

 

På Kungsbacka delar kommer ni att kunna följa skolornas arbete med  projektet.

 

På återseende!

Hälsar

Maria Lindqvist
Lektor/Lärare NO/Tk Kullaviksskolan
maria.lindqvist@kungsbacka.se