Förhållningssätt till lärplattor i förskolan!?!?
Hur ställer vi oss i frågan kring dessa verktyg i förskolan? Vi kommer ha ett livesänt webinarium med gäster från Kungsbacka och övriga Sverige där vi har möjlighet att diskutera olika erfarenheter. Intressanta diskussioner pågår i Facebookgruppen “iPads i förskola och skola”.
Punkter som kan dyka upp är:
- Tillgänglighet för barnen
- Struktur kring användandet
- Vem bestämmer vad som finns på plattan?
- Hur kan vi anpassa användandet?
- Var använder vi dem?
- Har vi pedagogiska diskussioner kollegor emellan?
- Tidstjuven – hur förhåller vi oss till att “kunna allt” innan vi provar med barnen? Medforskande vuxen.
- Hur avslutar vi ett pågående kreativt arbete? Måste det vara tidsstyrt?
- Hur gör man när det gått snett? När vi har hamnat utanför vår plan… Jämför t.ex. med när det går fel i lekrummet. “Vi hittar en lösning som med allt annat”
- Har vi bjudit in föräldrarna i diskussionen för att förstå användandet?
- Förhållningssätt beroende på om det kallas barnplatta/personalplatta.
Häng med på sändningen Live eller se det i efterhand! Se sändningen här nedan på måndag 19/5.
#kbafsklive
Google+ Kungsbacka Delar
I soffan:
Kungsbacka Delar med förskollärare och IKT-pedagog Karin Sönnerås, förskollärare Cajsa Roslund, förskollärare från Björkris föskola, IKT-pedagoger Fredrik Höög och Mats Larsnäs
Inbjudna deltagare via Google Hangout:
Fredrik Söderlund – IKT mentor förskola, Västerås stad
Markus Bergenord – Digitalista, förskolan Katarina Västra, Stockholm
Pernilla Rutgersson – Förskollärare, Stegatorps förskola, Kungsbacka
Samtalsledare:
Mats Larsnäs
Här kan du fortsätta diskussion på Todays meet och på twitter på hashtagen #kbafsklive
Här är ett inlägg ifrån Fredrik Söderlind som inte kunde medverka live.
är lite måndagströg men var tar jag del av sändningen??
Nu i efterhand hittar du den i ett senare blogginlägg, Se och hör webbseminarium – nu i efterhand…