Gotd på Iseråsskolan

Jag har börjat arbeta med Grej of the day på fritidsverksamheten. Skolan jag arbetar på heter Iseråsskolan och vårt fritids består av förskoleklass och 2:or. Grej of the day (Gotd) är ett koncept där pedagogen genom en PowerPoint, keynote eller liknande presenterar ett ämne eller en sak. Ursprungligen är det skapat av Micke Hermansson som en form av microlektioner.

Jag har valt att utgå ifrån barnens intressen men ser det också som ett sätt att lyfta saker som händer i vardagen eller visa på vilka otroliga saker det finns i vår omvärld. Barnens inflytande kommer in genom en liten låda som jag har ställt fram. I lådan kan barnen få lägga sina förslag på sådant de vill veta mer om.

Inledningen på Gotd är en ledtråd för att starta samtal och väcka nyfikenhet inför det som skall tas upp. Ledtråden ger vi ut på fredagen och sedan har vi presentationen på måndagens fritidssamling.

Vi kommer också att skaffa en karta för att se vilka olika delar av världen vi pratar om och jag ser också detta som ett sätt att hålla diskussionen levande och att den fortsätter utanför samlingen.

Min första presentation var Eiffeltornet. Orsaken till att jag valde just detta var att vi precis avslutat ett uppskattat tema kring bygg och konstruktion i olika material.
Redan från början visade barnen sitt intresse genom att gissa på ledtråden och sedan när ”grejen” avslöjades så kom många kommentarer kring vad barnen redan visste och att några hade varit där. Efter presentationen så kom det fler frågor och jag visade även en film om hur det ser ut uppifrån Eiffeltornet samt ett klipp från Minecraft där någon bygger upp Eiffeltornet.

Jag ser många användningsområden för Gotd och tror att den kan vara användbar från förskolan och uppåt. Gotd kan exempelvis bli en kickstart på ett temaarbete som sedan kan uppföljas under resans gång. Det som barnen utforskar för tillfället kan integreras med hjälp av en presentationsverkyget eller smartboarden.

Monika Lindberg, Junibacken