Fjärås Bräckaskolan bygger ny skola och eleverna bidrar med sitt

 Här berättar rektor Katrin Andersson.

Jag fick reda på under ett medarbetarsamtal att klassen i år 2 på vår avdelning Väst med lärarna Pernilla Hellberg och Jannice Hansson hade fullt upp med projektet ”Drömskola”.

Jag blev glad och nyfiken över att höra engagemanget och glädjen hos läraren då hon berättade om aktiviteterna och elevernas fantastiska idéer och kreativitet om hur deras drömskola skulle kunna se ut. Jag blev inbjuden till klassen för samtal och för att se förslag som tagits fram. Helt fantastiskt, så många kloka tankar och idéer jag fick ta del av. Det var mycket färg i teckningarna, genomtänkta skolgårdar med olika aktiveter, allt från klätterväggar, stora sandlådor och fotbollsplaner, kompisgungor och bubbelpooler. Större matsal med musik och akvarium.  Allt som barnen har producerat ska sättas upp i matsalen på skolan, detta för att andra ska få se och få inspiration till att själva jobba med liknande projekt. ”Heja heja” säger jag som vill höra och se mer klokskap från eleverna på skolan.

I den barnkonsekvensanalys vi gjort inför bygget av ny skola så har elevinflytandet en viktig roll. Vi vill att eleverna ska vara med och tänka till hur och vad de vill med vår nya skola både vad gäller inne och utemiljön. Detta är ett sätt att få lyssna in och se hur det tänker. Ett annat sätt är att vi bett kommunens byggrupp med de professioner som sitter där att ge eleverna skarpa uppdrag för just detta. Vi har fått till oss uppdragen och kommer att involvera pedagogerna i dessa för vidare arbete med eleverna.

Pernilla Hellberg en av lärarna i klassen beskriver här hur de har arbetat med projektet i klassen.

”Det hela började med att vi tittade på “Lilla aktuellt – skola”. Där en av programledarna ville ta reda på om det finns några Drömskolor i vårt avlånga land. Då kom vi på idén med att vi måste ta reda på hur våra elevers “Drömskola” skulle se ut. Eftersom vi ska bygga en ny skola, så ville vi passa på att lyssna in elevernas härliga tankar och idéer. De fick jobba två och två, för att samarbeta med någon är lärorikt. De började diskutera och lyssna in varandra och gjorde först en mindmap. När de var klara med sin mindmap skulle de börja rita bilder eller hitta bilder i tidningar, som skulle förstärka texten som de skrev ner.

När de var klara med vad det skulle stå och vilka bilder de skulle använda, var det bara att börja sätta ihop allt på ett större pappersark. Dessa ska sedan sättas upp i matsalen så att andra elever kan se dem och börja drömma om sin “Drömskola”

Nästa fas i projektet var att alla fick rita en fasad till sin “Drömskola” det blev många härliga, lekfulla och färgglada fasader.

Sista fasen jobbade vi med skolgården och det gjorde vi tillsammans i en uppgift. Alla fick säga en sak som de ville skulle finnas på en skolgård. Vi skrev ner dem på ett stort papper. Det blev allt från kompisgungor, multiarenor och akvarium. Så härliga idéer!”

Tack 2 Väst för inbjudan och finfint samtal.

 

Till slut vill jag säga att det här kommer att bli bra. Tänk att vi får vara med om att bygga en helt ny skola för våra nuvarande och framtida elever.

 

Katrin Andersson

Rektor på Fjärås Bräckaskolan

Denna artikel har 1 kommentar

  1. Så härligt! Efter sååååå…. många år av väntan är ny skola äntligen på gång

Kommentarer är stängda.