Gästskribent – Ett reportage om Digitalverkstans Mobila Makerspace.

Onsala Montessoriskola var först ut i Halland med Digitalverkstans Mobila Makerspace!

I tider där de flesta bara är konsumenter av internet, så önskar vi på OMS göra våra elever också till producenter.

I fredags (17 april)  hade Onsala Montessoriskola besök av Digitalverkstan´s mobila Makerspace.

Responsen från eleverna var fantastisk. Ett trettiotal ungdomar i åldrarna 10-13 hade anmält sitt intresse för den två timmar långa workshopen, som för många hölls utanför skoltid. Digitalverkstan’s handledare Niklas och Johannes lät först barnen försöka beskriva vad en dator bestod av och vilka tillbehör som behövs för att kunna kommunicera med en dator. När de hade resonerat sig fram till vad de behövde, fick de gå fram och hämta allt (enkortsdatorn Raspberry Pi, skärm, tangentbord, mus, högtalare samt minneskort). När allt skulle monteras ihop, märktes det att barnen är vana att samarbeta, hjälpa och uppmuntra varandra. Efter trettio minuter hade samtliga grupper monterat och gjort sina första försök att programmera en katt med hjälp av programmeringsspråket Scratch. Scratch är grafiskt uppbyggt av programspråkens olika byggklossar och är framtaget på MIT, just för barn. Då och då visade handledarna nya begrepp och trix, så barnen kunde komma vidare. När väl programmen hade något körbart, var det dags att bygga handkontroller att styra sina figurer med. Kontrollerna byggdes med hjälp av trolldeg och bananer (eller vad som helst som leder ström) samt kretskortet MaKeyMaKey.

Efter en mycket spännande och intensiv eftermiddag med nya intryck, var barnen stolta och fyllda av idéer för kommande spelsucceer.

Fredagens workshop arrangerades i samarbete med Dataföreningens projektledare, Thure Bergström, för Digitalverkstan (Dataföreningens satsning på Digital kompetens i skolan) och OMS pedagog Susanne Tobiasson, och var fylld med digital kunskap och skaparglädje. Digitalverkstan kommer med ett mobilt makerspace med tillgång till utrustning, metodik och pedagogiska hjälpmedel. Att lära sig programmera tänjer på vår tankeförmåga, hjälper oss att förstå, se system och skapar mönster för tankar som man har nytta av i långt många flera områden än programmering

 

Info om Digitalverkstan – Mobil. Skolor, med start i Göteborgs närområde erbjuds en Makerspace aktivitet med tillgång till utrustning, metodik och pedagogiska hjälpmedel. Syftet är att stimulera skapande med Digital teknik, att tillägna sig ett programmatiskt tänkande, att avmystifiera programmering, att inspirera skolor och pedagoger att inkludera skapande med IT i undervisningen.
Kriteria för besök är engagerad ledning och lärare.
Denna roadshow ger skolor möjligheten att låta elever pröva på programmering och digitalt skapande baserat på Scratch, MakeMakey och Arduino.
Vi söker studenter som söker ett meningsfullt och utvecklande extraknäck, som gillar att arbeta med ungdomar, som kan inspirera skolledning och lärare med hjälp av material och metoder som utvecklas av Interactive Institute Swedish ICT. http://www.digitalverkstan.com/about

Digitalverkstan är ett projekt initierat av Dataföreningen och Interactive Institute Swedish ICT.