#SETT: Kungsbacka reste till SETT mässan 7-8 maj


Av Ulrika Lundqvist, Fjordskolan

Vilken inspirerande resa att få åka med till SETT mässan. Väl på mässan var de olika intressanta seminarier om bla. hur Ikt används i skolan för att nå målen. Man fick gå runt på mässan och titta i olika montrar för att få inspiration av andras arbeten, läromedel, digitala verktyg osv.

En monter som jag fastnade för var Natur och Kultur, där hade de en bok som jag tyckte skulle passa perfekt i vår verksamhet: Lär med Surfplatta åk 1-3. Lena Gällhagen Elisabeth Wahlström (Det finns även bok för åk 4-6.) Så mitt bidrag till Kungsbacka delar blir ett Boktips!

Ulrika rep

Boken riktar sig till dig som står i startgroparna för att börja använda Ipads i din undervisning. I Kungsbacka kommun kommer det in många nya digitala verktyg i verksamheten men man vet inte riktigt hur man ska använda dessa. Kapitlen i boken tar bla. upp:

Synliggöra och publicera: hur man skaffar en blogg, radiokanal, upphovsrätt och källkritik.

Med närsamhället i klassrummet: Virtuella museibesök, sök information, yrken och verksamheter i närområdet.

Språkverkstad: Hur du i Ipaden kan skapa egna e-böcker, göra en serietidning, blanda bokstäver med ord, kommunicera med epost, skapa egna filmer.

Kropp och hälsa: Hur dueller eleverna kan göra egna instruktionsfilmer, rörelselekar med Ipaden.

Estetiska lärprocesser: arbeta med bilder, filmoch skapa musik. Hur eleverna kan arbeta med bilder och filmer som sedan blir vernissage.

Räkna med mig: Använda Ipaden i din matematik undervisning tex. Mattespel, räknesagor, problemlösning och analysförmåga, logiska spel, tidsuppfattning m.m.

Samarbetsövningar: Ipaden ska man inte se som ett verktyg för en enskild elev utan att man kan använda en Ipad i grupper. I detta kapitel tar de upp appar, där elever får samarbeta för att nå målen.

Till varje kapitel förklarar boken vilka förmågor som eleverna tränar och kopplingar till Lgr 11.

I slutet av boken kommer ett kapitel om Dokumentation och Formativ bedömning, Hur man kan synliggöra målen för eleverna, hur eleverna kan på ett tydligt sätt beskriva vad de lärt sig och hur de kan förbättra sitt arbete genom personliga videologgar. Appar där eleverna kan skapa fina presentationer.

I vårt arbete med digitala verktyg i skolan kan man inte börja med allt. Men den här boken kan ge en inkörsport till att känna sig bekväm med Ipaden i undervisningen. Man kan välja att börja med ett område i boken och sedan utvärdera det och gå vidare. På vägen kan man alltid tipsa sina kollegier om det man arbetat med.

Vid pennan Ulrika Lundqvist