#SETT: Kulor i hjärtat – kombinera text, ord och bild i svenskundervisningen

Av Linda Mors Olsson, Älvsåkersskolan

Det jag vill dela med mig av från SETT-mässan är Maria Åfeldts föreläsning ”Vi har kulor i hjärtat”.

Maria Åfeldt är svensklärare på Årstaskolan i Stockholm. I programbladet gick att läsa att hon med hjälp av Ipads arbetat med att vidareutveckla litteraturläsning och sätta in begreppet litteracitet i ett nytt sammanhang. Detta lät intressant, eftersom vi precis fått ett antal Ipads till vår skola och jag funderat mycket på hur jag på ett vettigt sätt ska kunna integrera dem i min svenskundervisning.

Föreläsningen handlade om hur Maria Åfeldt låtit sina elever först läsa boken ”Kulor i hjärtat” av Cilla Naumann. Jag har inte läst den själv, men det är en prisbelönt ungdomsroman för åldrarna 13-16 år, där varje kapitel berör en specifik känsla. Eleverna fick välja en av dessa känslor, ex. rädsla, utanförskap, eller kärlek, och ”kortskriva” om vad denna känsla var för dem. Utifrån sina texter fick sedan eleverna göra varsin film. Tanken var att filmen inte skulle/behövde följa sedvanlig dramaturgi, utan det viktiga var att ta fram och gestalta känslan.

På Årstaskolans Kunskapshubben finns filmerna för allmän beskådan.

http://www.kunskapshubben.se/av-eller-med-elever/vi-har-ocksa-kulor-i-hjartat

För er som ännu inte känner till Kunskapshubben, kika gärna runt på sidan, här finns Årstaskolans egenproducerade läromaterial i form av pedagogiska småfilmer gjorda av både lärare och elever. (Årstaskolan har fler intressanta sajter, nämligen Bibblis och Mattenauterna, titta på dem också.)

Nu är Kulor-i-hjärtat-filmerna gjorda av högstadieelever, och även boken är för äldre barn än de jag arbetar med, men jag är övertygad om att detta skulle fungera även i åk 4-6. Dessutom står det i Lgr 11 att vi ska arbeta med ”Texter som kombinerar ord, bild och ljud” och mot kunskapskravet som lyder:

”Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar […] kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.”

Bara text räcker alltså inte längre, precis som även Maria Åfeldt uttryckte i sin föreläsning. Det mulitmediala berättandet och lärandet måste till.