Måndagen
den 20:e maj tog 8A, 8B och 8C från Smedingeskolan och klasserna år 1 Väst, år 2
Väst,
år 1 Öst, år 3B och fritids Natur från Fjärås-Bräckaskolan
emot Lygnern Vattenråds miljöpris 2019 och prissumman 1000kr var för sitt fina
arbete om vatten, se bild 1, 2 och 3.
Vatten är grunden för allt liv och är en bra utgångspunkt för lärande kring hållbar utveckling. Ekosystem, landskap, samhällen och människor knyts samman av vatten och kunskap om avrinningsområden för sötvatten hjälper oss att förstå hur detta fungerar. Det är också väl känt att barn och vuxna mår bra av att vistas i naturen och det finns forskning som redovisar att barn som har kunskap om naturen också skyddar den [1]. Projektets tema om vatten och den mångsidiga pedagogiska undervisningen om och i naturen kan ses som flera led i det pedagogiska arbetet för att bidra till en ökad kunskapsutveckling om samband i naturen, därmed hållbar utveckling.
Lygnerns vattenråd ger Vattenrådets miljöpris 2019 till Fjärås Bräckaskolan och Smedingeskolan i Kungsbacka kommun med motiveringen:
”Att man på ett inspirerande och positivt sätt arbetat med vatten som tema för upptäckande och lärande. Man har arbetat ämnesövergripande både genom experiment och utforskande av närmiljöer där man ökat och spridit kunskaperna om vatten, biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Elevernas engagemang, kunskaper och känslor har även uttryckts i dikter, bilder och former.”
Sammanfattning
LONA-projektet Vattnet i skolan har utvecklats till att innefatta totalt
nio klasser år 1
Öst, år 1 Väst,
år 2 Väst, år 3 B och fritids Natur på Fjärås-Bräckaskolan och 8A, 8B och 8C på Smedingeskolan som 2017-2018
gjort ett fantastiskt arbete om vatten. Skolornas undervisning har fokuserat på
vatten som är en förutsättning för liv och därmed hållbar utveckling. Eleverna
har utvecklat sitt lärande genom årskursöverskridande och ämnesövergripande
undervisning. Projektet har genomfört samverkansarbete tillsammans med Lygnerns
Vattenråd, Sportfiskeförbundet Väst och Hammargårds reningsverk. Samverkansarbetet
har bidragit med expertiskunskap från bl.a. biologer, praktisk fiskevård,
elfiske och analys av vatten prover från olika platser runt sjön Lygnern.
Pedagogerna har undervisat både teoretiskt och praktiskt, t.ex. har fritidspedagogerna gjort en topografisk karta med höjdskillnader för att visa på vattnets väg från Lygnern, se bild 7. Lärarna har hållit ett flertal lektioner där eleverna genomfört systematiska naturvetenskapliga undersökningar och fältstudier, se bild 4 och 5, och eleverna har dokumenterat resultat skriftligt, i bild, form och i dikt, se bild 6. I sitt arbete har eleverna skrivit hypoteser före och efter undersökningarna/fältstudier och därefter skrivit resultat och dragit slutsatser från ett flertal undersökningar från olika årstider. Fältstudierna har bl.a. innefattat busstransport till olika platser för fältstudier runt sjön Lygnern och även på promenadavstånd från skolorna.
Pedagogerna, se bild 8, har låtit eleverna lära om vatten på ett pedagogiskt mångsidigt sätt. Projektet har bidragit till att öka elevernas kunskaper om vatten, biologisk mångfald och ekosystemtjänster som i sin tur är en förutsättning för mänskligt välbefinnande. Eleverna har tränat sig på att utrycka sina nyvunna kunskaper i text, bild, form och praktiska fältundersökningar vilket har bidragit till ökat engagemang för hållbar utveckling och nyfikenhet på vatten i den lokala närmiljön.
Stort GRATTIS till Smedingeskolan och Fjärås-Bräckaskolan!
På återseende!
Hälsar
Maria Lindqvist
Lektor i Hållbar utveckling
Projektledare för Vattnet i skolan i Kungsbacka kommun
Kullaviksskolan
Kungsbacka kommun
[1] Ref. https://www.forskning.se/2019/05/10/barn-som-forstar-naturen-skyddar-den/?fbclid=IwAR3OE1tQHblEp8Y1QJGyQCTCUvvYoAyjsOzrGcPS818NCTcXYjYMokXzjrA