• En skolgård full av liv
  • Nu drar vi igång andra året med Kungsbackas egen STL-utbildning
  • Förskolorna har testat Vklass
  • Gemensam skolutveckling i Halland – resultat från From great to excellent år 2
  • The Big Five – intryck från en studieresa – del 6.

Föräldramöte 2-Öst Fjärås Bräckaskola.

Ett reportage från Fjärås Bräckaskolan där det moderna lärandet tar plats på föräldramöte – läs och inspireras! /red.  I september hade vi vårt föräldramöte. Inför mötet pratade vi om att vi ville få med våra elever i presentationen av bla. vårt arbetsmaterial, övriga lärare eleverna träffar och lite annan som kommer att hända under läsåret. Vi samtalade med våra elever och frågade om de skulle vilja spela in filmer där…

Läs mer >>

“Lek och lär hållbart med teknik”

Värdegrundsarbete med hjälp av värdeskapande lärande (VL) ”LEK OCH LÄR HÅLLBART MED TEKNIK”   För drygt tre år sedan så hade vi på Kullaviksskolan vår första Teknikdag. Det är en dag då hela skolan arbetar med ett tema. De elever som går i år 7-9 är indelade i mindre arbetsgrupper om 4-5 elever och har hand om en ½ klass av eleverna från F-6. De håller i lektionerna under hela…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Karin Carlsson & Anna Otterhed

Elevinflytande- vad betyder det egentligen?   Att arbeta med elevernas inflytande och motivation är vi alla ålagda att göra, men kan man göra det på olika sätt och hur reagerar eleverna egentligen på vår undervisning?  Vi vill berätta mer om en studie som vårt arbetslag gjort under ett års tid för att ta reda på vad eleverna själva anser att elevinflytande är. Kan det handla om flyt in i skolarbetet kanske?…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Gunilla Ståhlfors

Jag heter Gunilla Ståhlfors och har skrivit en master i Aktionsforskning vilken jag var med och delade under våra dagar i Kungsbacka delar. Jag är Skolambassadör för EU inom förvaltningen för Gymnasie & Vuxenutbildning  vilket är ett arbete jag också vill dela med mig av. Har även vart med och delat vårt arbete inom Ung företagsamhet (UF) inom gymnasiesärskolans nationella program genom Made by Kba. Välkomna att höra av er!  Hälsar…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Cecilia Grahn och Pia Smith

Att utveckla språklig medvetenhet efter Bornholmsmodellen i förskoleklass Vi vänder oss till lärare i förskoleklass och berättar om hur vi använder oss av Bornholmsmodellen för att utveckla barnens språkliga medvetenhet. Vi går igenom hur vi praktiskt lagt upp arbetet och språklekarnas innehåll, samt hur vi parallellt arbetar med bokstäverna. Vi berättar också vilka fördelar vi ser med arbetssättet och det resultat det gett.   Kontaktuppgifter: pia.smith@kungsbacka.se cecilia.grahn@kungsbacka.se   Förskollärare i…

Läs mer >>

Nelis, Nätverket för entreprenöriellt lärande i skolan – årets möte i Avesta.

Nelis-2017 på Verket i Avesta Vi åkte tre representanter från Kungsbacka kommun upp till Avesta i Dalarna. Mona Klintemark från Furulidsskolan, Annika Berntsson från Toråsskolan och Kajsa Cronelid från Gullregnsskolan.   Nelis, Nätverket för entreprenöriellt lärande i skolan, har funnits sedan 2009. Här samlas representanter från olika organisationer, skolor, Skolverket mm, varje år för att utbyta erfarenheter, tankar, framtid och idéer. Detta årets möte hölls i Verket, ett gammalt järnverk,…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Anna Ager och Linda Heed

Så här använder vi smartboarden i vår undervisning  Har du en smartboard i ditt klassrum som du mest visar film på eller kanske bara använder som en whiteboard? Vi visar några enkla övningar som du lätt kan göra själv och som kan ge din lektion det där ”lilla extra”. Ta gärna kontakt om du vill träffa oss!   Hälsar Anna Ager och Linda Heed från Iseråsskolan anna.ager@kungsbacka.se linda.heed@kungsbacka.se  

Läs mer >>

Undersökningarna har börjat! – Vattnet i skolan i samverkan med Sportfiskeförbundet Väst

September månad bjuder på solsken och en lufttemperatur på ca 14 grader. Höstlöven virvlar upp från marken och lyser skiftande i gult och orange. Eleverna i år 7 på Smedingeskolan är ute på sin första fältstudiedag och gör undersökningar på tre olika platser som fokuserar på vattendrag och våtmarker intill sjön Lygnern. Eleverna gör flera olika undersökningar och t.ex. undersöks fiskbeståndet i en bäck med elfiske, se bild 1 och…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Sofia Rådström

Sofia föreläser på temat Genus-pedagogik på 30 minuter. Vi gör ett nedslag i genuspedagogik, bakgrund, forskning och tillämpning. Välkommen att höra av dig om du söker inspiration! Hälsningar, Sofia Rådström Kungsbacka  kommuns gymnasieskolor Telefon: 0300-833522 E-post: sofia.radstrom@kungsbacka.se

Läs mer >>

Robot Bee besöker Liljans förskola

Vårt prioriterade mål är att barnen ska lära sig mer om teknik. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar- Lpfö 98 Rev. 2016 Vi har frågat oss själva (pedagoger). Vad är teknik för dig? Vad är teknik för barn? Vi har haft givande och lärorika samtal med varandra. I arbetslaget tog vi först reda på vad…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Robert Johansson

Rapport om ett samarbete mellan skolor där lärare möter varandra.   Bakgrund:  Jag arbetar som lärare på Fullriggaren Malevik 80 % och på enhet utveckling förskola grundskola 20 %. I januari 2017 fick jag frågan från verksamhetschef pedagogisk enhet söder om jag kunde tänka mig att vara en dag i veckan på en annan skola? Min chef på förvaltningen sa ok till det och att det vore intressant att se…

Läs mer >>

Algebra på Smedingeskolan

Vi undervisar algebra på Smedingeskolan. Länge har vi sett elever vara motvilliga till att lösa problem algebraiskt. Inte bara att formulera en algebraisk ekvation men också att kunna lösa den och förnimma den otroliga kraft algebra faktiskt har. För att lyckas med att ge eleverna den upplevelsen krävs att vissa förkunskaper finns hos eleverna. Vi har på Smedingeskolan låtit eleverna göra ett förtest där kritiska aspekter uppdagas, såsom förståelsen för…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Lars Hanning

Flipped Classroom Flipped Classroom, en effektiv metod för att öka elevernas inlärning, engagemang och delaktighet. Men vad innebär det? Hur gör man? Var ska man börja?   Jag heter Lars Hanning och har sedan 2013 arbetat med Flipped Classroom i min undervisning i matematik och fysik. Är du nyfiken på att lära dig mer? Hör av dig!!   Lars Hanning Legitimerad lärare i matematik och fysik Arbetslagsledare teknikprogrammet Aranäsgymnasiet 0300-83…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Hanna Olsson

Skype för företag – jobba tillsammans oavsett fysisk plats Öppna världen till gäster som inte kan komma på fysiskt besök. Lär dig möjligheten att arbeta i samma dokument med kollegor trots att ni inte befinner er på samma fysiska plats. Skype är så mycket mer än chatt – våga boka digitalt möte! Kontakt: Kontakta Hanna Olsson, Digitalt Center för mer information hanna.olsson@kungsbacka.se  

Läs mer >>

Vatten – grunden för människans välfärd!

Vi kallar vår planet för Jorden trots att den till största del består av vatten. Tre klasser i år 7 på Smedingeskolan och lågstadieeleverna på Fjärås-Bräckaskolan är tillsammans med sina pedagoger under det kommande läsåret med i  det pedagogiska projektet Vattnet i Skolan. Projektet är ett lokalt samarbetsprojekt mellan skola och näringsliv, LONA-projekt, och är en satsning av Naturvårdsverket.   Kungsbacka kommun ingår i ett avrinningsområde för sötvatten som heter…

Läs mer >>

Kungsbacka DELARE – Maria Nätterdahl

Vad skapar motivation och hur lyckas vi prestera som bäst när det väl gäller? Jag heter Maria Nätterdahl och är lärare på Aranäsgymnasiet i psykologi, kriminologi samt i ledarskap och organisation. Jag är även förstelärare och inom detta arbetar jag bland annat med att sprida kunskaper kring motivationsforskning och hur man praktiskt kan använda dessa teoretiska kunskaper för att påverka våra elevers motivation och inlärning. Ämnen som jag brukar beröra…

Läs mer >>