• En skolgård full av liv
  • Nu drar vi igång andra året med Kungsbackas egen STL-utbildning
  • Förskolorna har testat Vklass
  • Gemensam skolutveckling i Halland – resultat från From great to excellent år 2
  • The Big Five – intryck från en studieresa – del 6.

Bee-Bot på KollaParkstads förskola

Vi kommer ifrån KollaParkstads förskola, avdelning Turmalinen. Barnen är mellan 1-2,5 år. Programmering är något helt nytt för oss, men syftet var att väva in Bee-boten i vårt projekt om Babblarna. Just för att det ska bli en naturlig del av barnens vardag. Bee-boten skulle hjälpa Bobbo att hitta sitt hus. Barnen provade att trycka på knapparna för att se hur hur man kunde styra den. Barnen tryckte på knapparna…

Läs mer >>

Inspiration inom pedagogiskt entreprenörskap: Ge och få!

Här kommer ett gyllene tillfälle att både ge och få inspiration kring pedagogiskt entreprenörskap! Släng bort Jante och kom till vår workshop på Kullaviksskolan tisdagen 15/5 kl 13.00-16.00 och dela med dig av dina, små som stora, undervisningsinitiativ som innehåller pedagogiskt entreprenörskap på ett eller annat sätt. Denna workshop anordnas av projektledningen för PECK, som är ett ERASMUS-projekt med inriktning mot pedagogiskt entreprenörskap tillsammans med skolor och forskare i Danmark…

Läs mer >>

Elevers idéer och tankar kring Kungsbackas nya badhus

På avdelningen F-1 Valen på Hedeskolan har under året ett Grön Flagg arbete med tema vatten. En dag kom vi in på att det ska byggas ett nytt badhus i Kungsbacka och barnen blev nyfikna. Vi hittade information på kommunens hemsida om hur utemiljön kommer att se ut men det fanns ingen information om hur badhuset ska se ut på insidan. Eleverna hade många bra idéer som vi ville ta…

Läs mer >>

Elever gör film om de globala hållbarhetsmålen!

Eleverna i år 8 på Kullaviksskolan har under vårterminen arbetat med kapitel syror och baser i kemi. I samband med detta har eleverna spelat in en film på max 60 sekunder om ett valfritt globalt miljömål som kan kopplas till syror och/eller baser i kemi. Det finns många sätt att väva in hållbar utveckling i undervisningen och detta är ett exempel på hur man kan göra. Klicka på filmen för…

Läs mer >>

”Rädda oss från att drunkna i plast”

Toråsskolan  har deltagit i en tävling ”Rädda oss från att drunkna i plast” ett samarbete mellan Universeum och Tekniska samfundet – Designutmaning för snillrika 4:e klassare. En stor del av plasten människan slänger, hamnar till slut i naturen. Studier visar att drygt 60 procent av all plast som har producerats, har kastats och ansamlats i haven, i sjöarna, i skogarna och på fälten. Om vi inte förändrar vårt beteende kan haven i framtiden innehålla mer plast…

Läs mer >>

Digitalisering i skolan

På Fullriggaren Malevikhar vi haft en föreläsning som ett led i kompetensutveckling av Linda Mannilla om digitalisering i skolan. Hon menade att ”folket” behöver ha en allmänbildning i den digitala världen. Skolan är en del av ”folket”, den lilla människan. Linda disputerade i datavetenskap (inriktning på utbildning) år 2009 vid Åbo Akademi, och har jobbat som utbildare, forskare och företagare inom utbildningssektorn med fokus på digitalisering och skolutveckling sedan 2010. …

Läs mer >>

Kullaviksskolan År 8 tävlar i Tekniska samfundets tekniktävling!

Tekniska samfundet arrangerar en tävling med temat Leksaker 2030, Samarbete mellan år 8 och år 2 på Kullaviksskolan Tävlingen Framtidens Leksaker 2030 har genomförts inom undervisningsämnet teknik och har tränat eleverna i många olika kunskaper och förmågor. En förmåga som spelat en betydande roll för ett gott projektresultat är kommunikationen mellan eleverna i år 2 och år 8. Syftet med samarbete över årskurserna är flerfaldigt t.ex. träna på designprocessen, hämta…

Läs mer >>

Projekt i flerspråkighet på Hedeskolan

Sedan läsåret 2016 har vi på Hedeskolan, F-1 Hajen arbetat med flerspråkighet i skolan. Vi har ett fantastiskt samarbete med studiehandledare Hadeel. Tillsammans planerar vi olika tema där vi lägger kraften på att integrera flerspråkiga elever. Vi startade med ett flerspråkighets projekt. Eftersom projektet blev så lyckat och uppskattat av eleverna så har vi fortsatt vårt samarbete.   I höstas arbetade vi med olika traditioner i världen och sagor. Vi…

Läs mer >>

Var hittar jag digitalt stöd till mitt lärverktyg?

  Om du använder iPad som lärverktyg kan du enkelt hämta gratisappar som du behöver via appen Företagsportalen. Om du använder dator kan du hämta program via ikonen Software Center som ligger på datorns skrivbord. Om du inte hittar så kan du på ipaden söka genom att swipa nedåt på skärmen och sen skriva Företagsportalen, så dyker appen upp. På din dator kan du gå längst ner på aktivitetsfältet och…

Läs mer >>

Green screen på Boställets förskola

Vi testade att arbeta med Green Screen på en småbarnsavdelning (barn mellan 1 och 3 år). Under vårterminen hade vi jobbat med boken ”Var är tårtan”, en bok utan text som handlar om två råttor som stjäl en tårta från två hundar. I boken följer man tårtans resa samtidigt som det händer en massa andra saker runtomkring i bilderna.   Utgångspunkten i arbetet med Green Screen var att använda bilderna…

Läs mer >>

På span i Nya Zeelands skolor – 4

OK, nu har vi hört ganska mycket om upplägget på Stonefields och om elevernas handlingskraft/agens (learner agency) som är starkt betonat i deras läroplan. Men hur ser det ut i praktiken? Hur får man syn på allt detta som de pratar om? Vi kände oss inte färdiga med Stonefields, så vi åkte dit igen! Ja, det bästa sättet att ta reda på det vi ville veta torde väl vara att…

Läs mer >>

LEGO i undervisningen på Hedeskolan

Jag heter Angela Emanuelsson och är lärare i matematik och teknik åk 7-9 på Hedeskolan. 2012 köpte vi in ett Lego Education Center. Det är ett undervisningsmaterial som man kan använda i alla årskurser från f-9. Vi valde att låta detta bli en stor del av teknikundervisningen på skolan, eftersom det passar väl mot det centrala innehållet i teknik. I vårt Lego Education Center ingår bland annat Wedo och Lego…

Läs mer >>

På span i Nya Zeelands skolor – 3

Dag 3 och 4 i Auckland, NZ, besökte vi Selwyn College. Där börjar de flesta av eleverna som har gått på Stonefield school och det var anledningen till att vi ville besöka dem. Vi visste inte så mycket om Selwyn innan vi kom dit. Men genast i entrén förstod vi att det här var en skola som rest sig från väldigt låga resultat till mycket goda. Nyckeln till framgången verkar…

Läs mer >>

På span i Nya Zeelands skolor – 2

Nu har vi varit på studiebesök på grundskolan i Stonefields i två dagar och är sprängfyllda med inspiration och befriande tankevändor. Utan både fast schema, klassrum och klasser arbetar eleverna (learners) självständigt och kollaborativt mot tydligt uppsatta mål, med stöd av ett lärarlag och med utgångspunkt från livslångt lärande och nyckelkompetenserna.   Alla pedagoger talar samma språk kring hur de ”designar lärande”, ”orsakar lärande” och viktiga lärandekvaliteter. Eleverna reflekterar kring…

Läs mer >>

På span i Nya Zeelands skolor

Nu startar en serie reportage från “våra utsända” i Nya Zeeland. Håll utkik – det blir spännande läsning! Den 17 februari lämnade vi ett vintrigt Kungsbacka för att åka till Auckland, Nya Zeeland, för att spana på nya innovativa sätt att designa lärsammanhang. Vi har under en tid haft kontakt med Stonefield school och rektor Chris där. Vi förstår inför besöket att de genom ett digitalt uppföljningssystem av elevernas kunskaper…

Läs mer >>

Earth Hour 2018

“Lördag 24 mars klockan 20.30–21.30 är det dags för Earth Hour – världens största miljömanifestation som vuxit från symbolhandling till en rörelse som engagerar miljontals människor, företag och städer världen över. Tillsammans kan vi skapa enorm förändring, så varför inte låta årets Earth Hour bli startskottet för ett mer planetvänligt liv? Temat för Earth Hour 2018 Temat för 2018 års Earth hour är “One planet life – Lev och ät…

Läs mer >>